NRD Начало
Петък, 22 Ноември 2024
Начало Творчески отражения Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
3496
Творчески отражения

Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва

| 06 Август 2024, 12:48 ч.
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Снимка © DFA

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва. Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Това каза в интервю пианистът и композитор Димитър Бодуров, който заедно със Светлозара Христова организира фестивала „Радар“ във Варна. 

Алиса Торосян ще представи самостоятелна изложба с живопис със заглавие „Сезони" в Народното читалище „Напредък - 1869“ в Шумен на 8 октомври.

Родената в Шумен художничка поясни, че в експозицията включва около 30 платна, рисувани през тази година, а изложбата ще остане в шуменското читалище до 21 октомври.

Художничката отбеляза, че миналата година е представили три свои самостоятелни изложби - в комплекс „Авшарян", в шуменското читалище „Напредък - 1869“ и в Художествената галерия „Елена Карамихайлова".

В актуалната изложба са включени пейзажи. Има акварели, масло и смесена техника, добави Торосян. „Тази изложба е малко по-абстрактна от предходните", каза още тя и анонсира, че ще подари една от картините си на шуменското читалище.

Художничката припомни, че първата изложба е била през 1988 г. в Народно чит

Музикалната приказка „Зелената птица“ разказва за любовта по пиесата „Красива птичка с цвят зелен“ на Карло Гоци ще има премиера на 27 ноември в Софийската опера, съобщават от трупата.

Участват Весела Делчева (Барбарина), Калин Душков (Ренцо), Рада Тотева (Смералдина), Николай Павлов (Труфалдино), Георги Джанов (Тарталя), Александър Георгиев (Панталоне), Николай Петров (Магьосникът), Елена Стоянова (Зелената птица), Жаклин Драганова (Статуя) и Александрина Дрангажова (Статуя).

„Има мечти, които са във видимия взор на всеки човек, а има и такива, които са толкова далече скрити в светлината, че никой не може и да си помисли за тях. Да напиша

Фотографски и арт изложби, прожекция на тематични видеокадри и концерт ще са част от съпътстващата програма в десетото издание на международното скейт състезание в България Burgas Skate Open.

То ще се проведе между 16 и 18 август, съобщават организаторите му от сдружение „Скейт Клуб Сливен“ и Amnesia Skate Shop. 

Съпътстващата програма ще постави началото на събитието още с откриването на 16 август, когато ще има скейт демонстрация на покрива на един от местни молове заедно с концерт на местните хип-хоп изпълнители Vladymoney & Mudkid, обясни Мартин Дечев, основател и организатор на Burgas Skate Open. 

Там ще бъде открита и фото и арт изложбата "Лакърдии" с автори Владимир Дръндарски и Клементина Савова. В нея двамата автори съчетават традиционна фотография и дигитално изкуство, за да изследват митовете, легендите и неразказа

Квартетът „Пеев-Турийски“ и Васил Грудев секстет закриха фестивала Varna jazz days с концерт в Народно читалище „Отец Паисий“ в морския град.

Проектът на гъдуларя Пейо Пеев и пианиста Мирослав Турийски съчетава български фолклор и джаз. Те свирят с контрабасиста Христо Минчев и барабаниста Начо Господинов. Кръстихме нашата формация „Пеев-Турийски“, защото само ние двамата в нея сме доктори, пошегува се в началото на концерта пианистът. Програмата им започна с аранжимент на народната песен „Тръгнала е малка мома“ от Старозагорския край. Всички останали композиции бяха авторски на двамата фронтмени на групата. Бяха изпълнени пиесите „Не знам“, „Поток“ и баладата „Аиша“ от Пейо Пеев, която получи силни аплодисменти. 

Квартетът предложи пиеса със заглавие „Корона 5“ от Миро

В Самоков ще бъдат отбелязани 140 години от рождението на художника Павел Францалийски, съобщиха от Историческия музей - Самоков. 

Акварелната изложба ще бъде официално открита на 19 август (понеделник) в Художествена галерия „Проф. Васил Захариев“.

Събитието е част от празника на планинската община. Същата вечер по-късно пред културната институция ще се състои и традиционната „Вечер в музея“, с концерт на Орлин Павлов, Еделина Кънева и Видинската филхармония. 

От музея ще представят и издание от „Галерия Самоковски художници“. Това е каталог, който от музея периодично посвещават на самоковски художник. 

Както информира, тази година календар, който Община Самоков издаде, бе посветен на Павел Францалийски. 

Павел Францалийски е роден на 18 януари 1884 година в Самоков. Любовта

Тази година форумът имаше 11-о издание. По думите на Бодуров, концепцията им като основатели е той да бъде отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници, и представя музикални проекти, свързващи различни изкуства с електроника, видео, танц, но в центъра е музиката. Бодуров смята, че въпреки консерватизма на българската публика, за тези десет години са успели да обогатят родната сцена с европейска естетика. 

Според музиканта навсякъде по света държавата се ангажира с подкрепата на културния сектор, защото той не може да се самоиздържа. Институциите правят всичко възможно да привлекат донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети, каза Бодуров и даде пример с Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам, който има корпоративен спонсор и е първият в света направил световно турне. 

Следва цялото интервю с музиканта за идейната основа на фестивала „Радар“, за свързването на различни изкуства, за електронната и експериментална музика и тяхната реализация, за дотирането на културния продукт по света, както и за неговия най-нов проект „Декагон“, който бе представен премиерно във Варна. 

Как правите селекцията за фестивала „Радар“? 

- Вече от 11 години организирам съвместно с моята колежка Светлозара Христова фестивала „Радар“. Аз отговарям повече за селекцията, а тя за административната част. Още в самото началото, когато го основахме, решихме да направим по-отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници. Концепцията ни е да представяме музикални проекти, като наблягаме на свързването с различни изкуства, с електроника, видео, танц, но в центъра остава музиката. 

Арт център „Вихрони” подготвя мащабна самостоятелна изложба на проф. Вихрони Попнеделев в галерийното си пространство в с. Долно Камарци, съобщи управителят на центъра Ева Попнеделева, дъщеря на художника. 

Изложбата ще бъде открита тази събота,  9-и ноември 2024 г., и ще продължи до 1-ви декември.

В изложбата са представени 54 платна маслена живопис, 23 рисунки с туш и осем акварела, всичките на тема голо тяло. Творбите са от различни творчески периоди на професора, а форматите варират от А4 до А0. 

„В последните години повечето мои колеги работят в областта на абстрактния експресионизъм. Преди десетина години аз също се интересувах от тази тема, но мисля, че сега е дошло времето да се обърнем към истинския живот. Удоволствие е да имаш такова изложбено пространство – на всеки етаж изложба и изцяло от теб да зависи подбора

Повече от 40 съвременни български художници и над 60 актуални произведения на изкуството ще бъдат предложени на международен търг на живо в галерия Doza и онлайн на британската платформа The Auction Collective. Аукционът ще се проведе от 26 септември до 11 октомври.

Организаторите на търга Sofia Calling! A modern way to collect contemporary art отбелязват, че си поставят цел да опровергаят дълбоко вкорененото убеждение, че към съвременното изкуство няма колекционерски интерес. „До този момент търговете в България винаги са заобикаляли актуалните имена на сцената. Търговията с т. нар. „стари майстори“ от десетилетия владее аукционния пазар. Това трайно изкривява представата за културна стойност и художествени качества, която колекционерите изграждат по отношение на българското изкуство“, казват те.

По думите на екипа въпреки дългогодишните усилия

Фотографска изложба за класически български филми и вълнуващи моменти зад кадър ще бъде открита на 3 октомври.

Експозицията, озаглавена „Магията на българското кино в 24 кадъра“, може да бъде разгледана до 17 октомври в Галерия на открито на Столична община в парка пред НДК - в алеята до кино „Кабана“, информират организаторите.

„Фотографиите са подбор от класически български филми и показват вълнуващи моменти зад кадър, докато се създава магията на киното. Идеята на изложбата е не само да вдъхнови и развълнува, но и да образова, като разкрие усилията, вложени в създаването на филм, dа предизвика интереса на публиката към киното като творчески процес“, разказват от екипа. 

Събитието е организирано от сдружението за колективно управление на авторски права „Филмаутор“ с подкрепата на Столична община и Национале

В България има много добри актьори и световни режисьори имат избор между големи таланти в кастингите за пиеси на международно ниво. Това е заявил актьорът и режисьор Джон Малкович, цитиран от Народния театър по повод предстоящия си ангажимент като гостуващ режисьор в най-голямата ни трупа.

През ноември е премиерата на антивоенната пиеса „Оръжията и човекът“ на Бърнард Шоу, която Малкович поставя у нас. Идния месец той започва активна работа с избраните актьори. 

Това е второто му гостуване в Народния театър след „В самотата на памуковите полета“ през 2023 г.

„В Народния театър „Иван Вазов“ имах възможността да избирам между поне четирима подходящи актьори за всяка една роля. Бях подготвен, че ще срещна толкова високо ниво поради ли

Национален театрален фестивал на любителските театри ще се състои на 27 и 28 септември в Нова Загора, каза Станимира Кънчева, началник отдел „Култура, медийна политика и интеграция на малцинствата“ в Община Нова Загора.

Организатори са Община Нова Загора и Народно читалище „Д.П.Сивков-1870".

Традиционно фестивалът се провежда през месец юни, но тази година в нощта преди началото му в Нова Загора падна градушка, в града бе обявено бедствено положение и културното събитие бе отложено, обясни Станимира Кънчева.

Фестивалът бе включен като първо мероприятие в програмата по случай празника на Нова Загора - Петковден. Много от участниците обаче няма да могат да се включат и той ще се редуцира в рамките на тези два дни, посочи тя.

Ще бъдат представени девет постановки. Участие са потвърдили театрални състави от Нова Загора, Раднево, Гълъбово,

Няма конкретна сцена, където подбираме артисти, всяка година е различно, но се грижим програмата да е разнообразна за разлика от класическите или джаз фестивали, където всичко е в един стил. Всеки концерт на „Радар“ е уникален. Тази година предложихме на откриването изпълнения на омниверк, който е вариация на клавесин, и същата вечер група с ърбан, джаз и електроника. На нас ни харесва разнообразие и богатство на звуци. 

Къде има най-голяма сцена за подобен синтез на изкуства и къде по света се твори повече в тази посока? 

- Аз живея от 25 години в Амстердам и целта ми беше да доближим европейската естетика до българската, да внесем този полъх на родната сцена, без да звучи арогантно. Пътувал съм много в Европа, свирили сме на най-различни фестивали и тенденцията на континента е такава, всичко да бъде по-отворено. Класически и джаз фестивали имат много концерти с електроника. Разграниченията не вършат работа на никого и се търсят нови изразни средства и приемственост, доближаване на младата и по-възрастната публика. 

Българската публика по-консервативна ли е?

- Българите според мен са по-консервативни и може би една от причините е, че не са имали много възможности да преживеят такива различни концерти особено извън София. Това беше и нашата амбиция, да обогатим тази среда. Мисля, че в тези десет години успяваме да го направим. Културната среда израстна. 

Какво се промени в електронната музика? Навлязоха много силно визуалните ефекти, видео прожекциите (мапинг).

- Светът се промени много за тези десет години. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние организаторите се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават, да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Мапингът, прожекциите, изобщо не са нещо ново, но преди десет години бяха иновативни, а вече е почти стандарт. 

Видяхме на фестивала „Радар“ и демонстрация за извличане на различни звуци от музикален инструмент, каквото прави още Джон Кейдж в средата на ХХ век, но сега с електроника. Какво допринася тя за звученето? 

- Аз виждам това като един по-дълъг процес в историята на музиката и на звука. Още в Ренесансовата епоха постоянно са се измисляли нови или са се усъвършенствали съществуващите инструменти в търсене на нов звук. Когато Адолф Сакс изобретява саксофона в средата на XIX век, той става хит. Произведените за първи път в началото на ХХ век електронни звуци стават обект на внимание първо на най-авангардните композитори. Композитори като Джон Кейдж, Оливие Месиен, Карлхайнц Щокхаузен са били едни от иноваторите в средата на ХХ век в използването на електронни инструменти. Впоследствие те намират място на комерсиалната сцена, а сега са нещо абсолютно стандартно, даже доминиращо. Дори в днешно време има много електронно продуцирани звуци, които наподобяват акустични инструменти. Подобен тип експерименти вече са практика, почти всички използват някакъв вид електроника. 

Как ще отговорите на обвинение, че електронната музика няма душа за разлика от класическия инструмент?

- Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Електрониката просто е един инструмент, зависи как се използва. Аз мога да ви посоча и цигулари, които свирят без душа. Мисля, че е грешно така да се представят нещата. 

Има ли добра реализация за електронната и експериментална музика? Виждам, че фестивал като Вашия също търси спомоществователство от Фонд „Култура“ на Община Варна?

- В културния сектор няма съотношение като във футбола или в супермаркета публиката да издържа събитието и организаторите да печелят от него. Не е така нито в България, нито по света, освен ако не говорим за много комерсиално събитие, когато има някакви печалби. Всичко останало съществува благодарение на грижа, на държавно и частно субсидиране и то е важно, защото позволява на артистите да не се съобразяват дали ще ги приемат. Ако питате Леонардо да Винчи дали е творил, за да се хареса на хората, отговорът ще бъде не. Направил го е защото е имал визия. Всички примери, които са останали в историята, са поради това, че творците са имали свободата да не се съобразяват с публиката или с нечии изисквания. Е, има и поръчкови творби, но това е нещо различно. Навсякъде съществува индекс за институции като опера или оркестър какви приходи от билети трябва да има, за да може да се дофинансира от държавата. 

Как е в Нидерландия?

- Навсякъде е така. Всичко започва с финансиране на 90 процента. Печалби и разходи влизат в дългосрочен бюджет за няколко години и се прави оценка за следващия период. Един оркестър например се окачествява като успешен на база концерти, продадени билети, привлечени корпоративни спонсори. Институциите правят всичко възможно да привлекат приятели на оркестъра, донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини само да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети. Кралският Концергебау оркестър в Амстердам има корпоративен спонсор. Съставът е първият в света, който направи световно турне. Имат си собствен самолет. Само музикантите са 70 и водят още 50 души екип. Това не е нещо, което билетите могат да покрият. 

На фестивала „Радар“ представихте премиерно Вашият проект „Декагон“, който има богат замисъл като основа. Разкажете за това, което залагате в композициите. 

- Традиционно всяка година представям по един проект на фестивала, който после гостува и на други сцени. За „Декагон“ съставихме фестивален ансамбъл, което исках да направя от много време. Музиката е за десет души и както личи от заглавието всичко се върти около десятката. Всичко започна заради десетгодишнината на фестивала, но миналата година не успяхме да осъществим този проект. Докато пиша музиката, използвам цифрите и нумерологията, сериализмът като композиционна техника. В случая има десет пиеси, но се изпълняват от последната, за да се съберем накрая в първата. Разглеждам го като мост към новото десетилетие на „Радар“, като някакво преосмисляне. В композициите ми има различни влияния, някои моменти напомнят Стравински, други са импресионистични, има и по-джазови с импровизация. Проектът е с мапинг от Петко Танчев. 
След представянето във Варна ще го разширя и ще го изпълним на 24 октомври с Биг бенда на Българското национално радио при откриването на сезона им в София. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Първото си постоянно шоу в Европа на „Сирк дю Солей“ ще започне в Берлин през ноември 2025 г.
„Сирк дю Солей“ ще представи първото си постоянно шоу в Европа в театъра на „Потсдамер плац“ в Берлин през 2025 година, предаде Ройтерс. Шоуто е наречено A ...
Банан, провъзгласен за произведение на изкуството, беше продаден за 6,2 милиона долара на търг на "Сотбис" в Ню Йорк
Банан, залепен на стената със сребристо тиксо - творба на италианския концептуален художник Маурицио Кателан, предизвика поредната сензация на пазара на изкуство в Ню Йорк, след ка ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европейски театри с авангардните си постановки, е застрашен от фалит заради големите бюджетни съкращения, п ...
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Тикер в 19:00 ч.
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европей ...
Начало Творчески отражения
3496
Творчески отражения

Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват.Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето.

| 06 Август 2024, 12:48 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Снимка © DFA

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва. Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Това каза в интервю пианистът и композитор Димитър Бодуров, който заедно със Светлозара Христова организира фестивала „Радар“ във Варна. 

Тази година форумът имаше 11-о издание. По думите на Бодуров, концепцията им като основатели е той да бъде отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници, и представя музикални проекти, свързващи различни изкуства с електроника, видео, танц, но в центъра е музиката. Бодуров смята, че въпреки консерватизма на българската публика, за тези десет години са успели да обогатят родната сцена с европейска естетика. 

Алиса Торосян ще представи самостоятелна изложба с живопис със заглавие „Сезони" в Народното читалище „Напредък - 1869“ в Шумен на 8 октомври.

Родената в Шумен художничка поясни, че в експозицията включва около 30 платна, рисувани през тази година, а изложбата ще остане в шуменското читалище до 21 октомври.

Художничката отбеляза, че миналата година е представили три свои самостоятелни изложби - в комплекс „Авшарян", в шуменското читалище „Напредък - 1869“ и в Художествената галерия „Елена Карамихайлова".

В актуалната изложба са включени пейзажи. Има акварели, масло и смесена техника, добави Торосян. „Тази изложба е малко по-абстрактна от предходните", каза още тя и анонсира, че ще подари една от картините си на шуменското читалище.

Художничката припомни, че първата изложба е била през 1988 г. в Народно чит

Музикалната приказка „Зелената птица“ разказва за любовта по пиесата „Красива птичка с цвят зелен“ на Карло Гоци ще има премиера на 27 ноември в Софийската опера, съобщават от трупата.

Участват Весела Делчева (Барбарина), Калин Душков (Ренцо), Рада Тотева (Смералдина), Николай Павлов (Труфалдино), Георги Джанов (Тарталя), Александър Георгиев (Панталоне), Николай Петров (Магьосникът), Елена Стоянова (Зелената птица), Жаклин Драганова (Статуя) и Александрина Дрангажова (Статуя).

„Има мечти, които са във видимия взор на всеки човек, а има и такива, които са толкова далече скрити в светлината, че никой не може и да си помисли за тях. Да напиша

Фотографски и арт изложби, прожекция на тематични видеокадри и концерт ще са част от съпътстващата програма в десетото издание на международното скейт състезание в България Burgas Skate Open.

То ще се проведе между 16 и 18 август, съобщават организаторите му от сдружение „Скейт Клуб Сливен“ и Amnesia Skate Shop. 

Съпътстващата програма ще постави началото на събитието още с откриването на 16 август, когато ще има скейт демонстрация на покрива на един от местни молове заедно с концерт на местните хип-хоп изпълнители Vladymoney & Mudkid, обясни Мартин Дечев, основател и организатор на Burgas Skate Open. 

Там ще бъде открита и фото и арт изложбата "Лакърдии" с автори Владимир Дръндарски и Клементина Савова. В нея двамата автори съчетават традиционна фотография и дигитално изкуство, за да изследват митовете, легендите и неразказа

Квартетът „Пеев-Турийски“ и Васил Грудев секстет закриха фестивала Varna jazz days с концерт в Народно читалище „Отец Паисий“ в морския град.

Проектът на гъдуларя Пейо Пеев и пианиста Мирослав Турийски съчетава български фолклор и джаз. Те свирят с контрабасиста Христо Минчев и барабаниста Начо Господинов. Кръстихме нашата формация „Пеев-Турийски“, защото само ние двамата в нея сме доктори, пошегува се в началото на концерта пианистът. Програмата им започна с аранжимент на народната песен „Тръгнала е малка мома“ от Старозагорския край. Всички останали композиции бяха авторски на двамата фронтмени на групата. Бяха изпълнени пиесите „Не знам“, „Поток“ и баладата „Аиша“ от Пейо Пеев, която получи силни аплодисменти. 

Квартетът предложи пиеса със заглавие „Корона 5“ от Миро

В Самоков ще бъдат отбелязани 140 години от рождението на художника Павел Францалийски, съобщиха от Историческия музей - Самоков. 

Акварелната изложба ще бъде официално открита на 19 август (понеделник) в Художествена галерия „Проф. Васил Захариев“.

Събитието е част от празника на планинската община. Същата вечер по-късно пред културната институция ще се състои и традиционната „Вечер в музея“, с концерт на Орлин Павлов, Еделина Кънева и Видинската филхармония. 

От музея ще представят и издание от „Галерия Самоковски художници“. Това е каталог, който от музея периодично посвещават на самоковски художник. 

Както информира, тази година календар, който Община Самоков издаде, бе посветен на Павел Францалийски. 

Павел Францалийски е роден на 18 януари 1884 година в Самоков. Любовта

Според музиканта навсякъде по света държавата се ангажира с подкрепата на културния сектор, защото той не може да се самоиздържа. Институциите правят всичко възможно да привлекат донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети, каза Бодуров и даде пример с Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам, който има корпоративен спонсор и е първият в света направил световно турне. 

Следва цялото интервю с музиканта за идейната основа на фестивала „Радар“, за свързването на различни изкуства, за електронната и експериментална музика и тяхната реализация, за дотирането на културния продукт по света, както и за неговия най-нов проект „Декагон“, който бе представен премиерно във Варна. 

Арт център „Вихрони” подготвя мащабна самостоятелна изложба на проф. Вихрони Попнеделев в галерийното си пространство в с. Долно Камарци, съобщи управителят на центъра Ева Попнеделева, дъщеря на художника. 

Изложбата ще бъде открита тази събота,  9-и ноември 2024 г., и ще продължи до 1-ви декември.

В изложбата са представени 54 платна маслена живопис, 23 рисунки с туш и осем акварела, всичките на тема голо тяло. Творбите са от различни творчески периоди на професора, а форматите варират от А4 до А0. 

„В последните години повечето мои колеги работят в областта на абстрактния експресионизъм. Преди десетина години аз също се интересувах от тази тема, но мисля, че сега е дошло времето да се обърнем към истинския живот. Удоволствие е да имаш такова изложбено пространство – на всеки етаж изложба и изцяло от теб да зависи подбора

Повече от 40 съвременни български художници и над 60 актуални произведения на изкуството ще бъдат предложени на международен търг на живо в галерия Doza и онлайн на британската платформа The Auction Collective. Аукционът ще се проведе от 26 септември до 11 октомври.

Организаторите на търга Sofia Calling! A modern way to collect contemporary art отбелязват, че си поставят цел да опровергаят дълбоко вкорененото убеждение, че към съвременното изкуство няма колекционерски интерес. „До този момент търговете в България винаги са заобикаляли актуалните имена на сцената. Търговията с т. нар. „стари майстори“ от десетилетия владее аукционния пазар. Това трайно изкривява представата за културна стойност и художествени качества, която колекционерите изграждат по отношение на българското изкуство“, казват те.

По думите на екипа въпреки дългогодишните усилия

Фотографска изложба за класически български филми и вълнуващи моменти зад кадър ще бъде открита на 3 октомври.

Експозицията, озаглавена „Магията на българското кино в 24 кадъра“, може да бъде разгледана до 17 октомври в Галерия на открито на Столична община в парка пред НДК - в алеята до кино „Кабана“, информират организаторите.

„Фотографиите са подбор от класически български филми и показват вълнуващи моменти зад кадър, докато се създава магията на киното. Идеята на изложбата е не само да вдъхнови и развълнува, но и да образова, като разкрие усилията, вложени в създаването на филм, dа предизвика интереса на публиката към киното като творчески процес“, разказват от екипа. 

Събитието е организирано от сдружението за колективно управление на авторски права „Филмаутор“ с подкрепата на Столична община и Национале

В България има много добри актьори и световни режисьори имат избор между големи таланти в кастингите за пиеси на международно ниво. Това е заявил актьорът и режисьор Джон Малкович, цитиран от Народния театър по повод предстоящия си ангажимент като гостуващ режисьор в най-голямата ни трупа.

През ноември е премиерата на антивоенната пиеса „Оръжията и човекът“ на Бърнард Шоу, която Малкович поставя у нас. Идния месец той започва активна работа с избраните актьори. 

Това е второто му гостуване в Народния театър след „В самотата на памуковите полета“ през 2023 г.

„В Народния театър „Иван Вазов“ имах възможността да избирам между поне четирима подходящи актьори за всяка една роля. Бях подготвен, че ще срещна толкова високо ниво поради ли

Национален театрален фестивал на любителските театри ще се състои на 27 и 28 септември в Нова Загора, каза Станимира Кънчева, началник отдел „Култура, медийна политика и интеграция на малцинствата“ в Община Нова Загора.

Организатори са Община Нова Загора и Народно читалище „Д.П.Сивков-1870".

Традиционно фестивалът се провежда през месец юни, но тази година в нощта преди началото му в Нова Загора падна градушка, в града бе обявено бедствено положение и културното събитие бе отложено, обясни Станимира Кънчева.

Фестивалът бе включен като първо мероприятие в програмата по случай празника на Нова Загора - Петковден. Много от участниците обаче няма да могат да се включат и той ще се редуцира в рамките на тези два дни, посочи тя.

Ще бъдат представени девет постановки. Участие са потвърдили театрални състави от Нова Загора, Раднево, Гълъбово,

Как правите селекцията за фестивала „Радар“? 

- Вече от 11 години организирам съвместно с моята колежка Светлозара Христова фестивала „Радар“. Аз отговарям повече за селекцията, а тя за административната част. Още в самото началото, когато го основахме, решихме да направим по-отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници. Концепцията ни е да представяме музикални проекти, като наблягаме на свързването с различни изкуства, с електроника, видео, танц, но в центъра остава музиката. 

Няма конкретна сцена, където подбираме артисти, всяка година е различно, но се грижим програмата да е разнообразна за разлика от класическите или джаз фестивали, където всичко е в един стил. Всеки концерт на „Радар“ е уникален. Тази година предложихме на откриването изпълнения на омниверк, който е вариация на клавесин, и същата вечер група с ърбан, джаз и електроника. На нас ни харесва разнообразие и богатство на звуци. 

Къде има най-голяма сцена за подобен синтез на изкуства и къде по света се твори повече в тази посока? 

- Аз живея от 25 години в Амстердам и целта ми беше да доближим европейската естетика до българската, да внесем този полъх на родната сцена, без да звучи арогантно. Пътувал съм много в Европа, свирили сме на най-различни фестивали и тенденцията на континента е такава, всичко да бъде по-отворено. Класически и джаз фестивали имат много концерти с електроника. Разграниченията не вършат работа на никого и се търсят нови изразни средства и приемственост, доближаване на младата и по-възрастната публика. 

Българската публика по-консервативна ли е?

- Българите според мен са по-консервативни и може би една от причините е, че не са имали много възможности да преживеят такива различни концерти особено извън София. Това беше и нашата амбиция, да обогатим тази среда. Мисля, че в тези десет години успяваме да го направим. Културната среда израстна. 

Какво се промени в електронната музика? Навлязоха много силно визуалните ефекти, видео прожекциите (мапинг).

- Светът се промени много за тези десет години. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние организаторите се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават, да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Мапингът, прожекциите, изобщо не са нещо ново, но преди десет години бяха иновативни, а вече е почти стандарт. 

Видяхме на фестивала „Радар“ и демонстрация за извличане на различни звуци от музикален инструмент, каквото прави още Джон Кейдж в средата на ХХ век, но сега с електроника. Какво допринася тя за звученето? 

- Аз виждам това като един по-дълъг процес в историята на музиката и на звука. Още в Ренесансовата епоха постоянно са се измисляли нови или са се усъвършенствали съществуващите инструменти в търсене на нов звук. Когато Адолф Сакс изобретява саксофона в средата на XIX век, той става хит. Произведените за първи път в началото на ХХ век електронни звуци стават обект на внимание първо на най-авангардните композитори. Композитори като Джон Кейдж, Оливие Месиен, Карлхайнц Щокхаузен са били едни от иноваторите в средата на ХХ век в използването на електронни инструменти. Впоследствие те намират място на комерсиалната сцена, а сега са нещо абсолютно стандартно, даже доминиращо. Дори в днешно време има много електронно продуцирани звуци, които наподобяват акустични инструменти. Подобен тип експерименти вече са практика, почти всички използват някакъв вид електроника. 

Как ще отговорите на обвинение, че електронната музика няма душа за разлика от класическия инструмент?

- Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Електрониката просто е един инструмент, зависи как се използва. Аз мога да ви посоча и цигулари, които свирят без душа. Мисля, че е грешно така да се представят нещата. 

Има ли добра реализация за електронната и експериментална музика? Виждам, че фестивал като Вашия също търси спомоществователство от Фонд „Култура“ на Община Варна?

- В културния сектор няма съотношение като във футбола или в супермаркета публиката да издържа събитието и организаторите да печелят от него. Не е така нито в България, нито по света, освен ако не говорим за много комерсиално събитие, когато има някакви печалби. Всичко останало съществува благодарение на грижа, на държавно и частно субсидиране и то е важно, защото позволява на артистите да не се съобразяват дали ще ги приемат. Ако питате Леонардо да Винчи дали е творил, за да се хареса на хората, отговорът ще бъде не. Направил го е защото е имал визия. Всички примери, които са останали в историята, са поради това, че творците са имали свободата да не се съобразяват с публиката или с нечии изисквания. Е, има и поръчкови творби, но това е нещо различно. Навсякъде съществува индекс за институции като опера или оркестър какви приходи от билети трябва да има, за да може да се дофинансира от държавата. 

Как е в Нидерландия?

- Навсякъде е така. Всичко започва с финансиране на 90 процента. Печалби и разходи влизат в дългосрочен бюджет за няколко години и се прави оценка за следващия период. Един оркестър например се окачествява като успешен на база концерти, продадени билети, привлечени корпоративни спонсори. Институциите правят всичко възможно да привлекат приятели на оркестъра, донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини само да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети. Кралският Концергебау оркестър в Амстердам има корпоративен спонсор. Съставът е първият в света, който направи световно турне. Имат си собствен самолет. Само музикантите са 70 и водят още 50 души екип. Това не е нещо, което билетите могат да покрият. 

На фестивала „Радар“ представихте премиерно Вашият проект „Декагон“, който има богат замисъл като основа. Разкажете за това, което залагате в композициите. 

- Традиционно всяка година представям по един проект на фестивала, който после гостува и на други сцени. За „Декагон“ съставихме фестивален ансамбъл, което исках да направя от много време. Музиката е за десет души и както личи от заглавието всичко се върти около десятката. Всичко започна заради десетгодишнината на фестивала, но миналата година не успяхме да осъществим този проект. Докато пиша музиката, използвам цифрите и нумерологията, сериализмът като композиционна техника. В случая има десет пиеси, но се изпълняват от последната, за да се съберем накрая в първата. Разглеждам го като мост към новото десетилетие на „Радар“, като някакво преосмисляне. В композициите ми има различни влияния, някои моменти напомнят Стравински, други са импресионистични, има и по-джазови с импровизация. Проектът е с мапинг от Петко Танчев. 
След представянето във Варна ще го разширя и ще го изпълним на 24 октомври с Биг бенда на Българското национално радио при откриването на сезона им в София. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Първото си постоянно шоу в Европа на „Сирк дю Солей“ ще започне в Берлин през ноември 2025 г.
Банан, провъзгласен за произведение на изкуството, беше продаден за 6,2 милиона долара на търг на "Сотбис" в Ню Йорк
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Авансцена
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Творчески отражения
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.