NRD Начало
Четвъртък, 19 Септември 2024
Начало Творчески отражения Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
3510
Творчески отражения

Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва

| 06 Август 2024, 12:48 ч.
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Снимка © DFA

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва. Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Това каза в интервю пианистът и композитор Димитър Бодуров, който заедно със Светлозара Христова организира фестивала „Радар“ във Варна. 

Американският рапър и продуцент Шон „Диди“ Кумс продаде дяла си от медийната компания Revolt, предаде Асошиейтед прес. Той я основава преди повече от десетилетие.

Дяловете на Кумс, който беше председател на Revolt, бяха напълно изкупени и оттеглени, съобщи базираната в Лос Анджелис компания в изявление на своя уебсайт.

От Revolt не разкриват колко е платено на Кумс за дяла му в компанията за хип-хоп новини и развлечения, която той основа през 2013 г. 

В изявление главният изпълнителен директор Детавио Самюълс отбеляза, че когато се е присъединил към дружеството през 2020 г. осъзнава, че мисията им "е по-голяма от който и да е човек“.

Revolt обяви и нова структура на собственост, която ще даде на служителите дялово участие.

Този ход идва в момент, в който репутацията на Кумс е опетнена след няколко съдебни дела, заведени в края

Филмът „Татенце“ и Дакота Джонсън са изиграли повратна роля в живота на Шон Пен след дълъг период на неудовлетвореност от правенето на кино, разказва кинематографистът в интервю за Асошиейтед прес.

В интервюто Пен си спомня за момент от живота си, в който осъзнал, че от 15 години не е изпитвал радост от снимането на филм. Разочарованието му от киното било толкова голямо, че той дори се примирил с мисълта, че любовта му към занаята може би никога няма да се върне.

„Чувствах неудовлетвореност от правенето на филми“, спомня си двукратният носител на „Оскар“ и продължава: „Отначало си казваш - е, този сценарий е кофти, този режисьор не става…“ Но след това няколко пъти се улавях, че работя по велики неща, с велики хора, и съм също толкова нещастен“.

Така е до момента, в който съседката му Дакота Джонсън почуква на вратата му със сценарий и покана да бъде неин съква

Михаела Филева ще подгрява публиката преди концерта на Ед Шийрън в София, съобщават организаторите от Fest Team.

„Събитието се случва в точния етап от развитието на кариерата на Михаела – само няколко месеца след като изпълнителката записа албума си „96“, създаден от мултинационален авторски екип. Михаела Филева е любима и разпознаваема със своя магнетичен глас и впечатляващи сценични изпълнения“, коментират от Fest Team.

„Изключително съм развълнувана да бъда част от това невероятно събитие. Ед Шийрън е истински майстор в разказването на истории чрез музика и един от най-успешните и обичани артисти в световната музикална индустрия. Да споделя сцената с него е едновременно чест и сбъдната мечта. Нямам търпение да открия тази незабравима вечер в София“

Фотографски портрет на британския министър-председател Уинстън Чърчил, откраднат от луксозен хотел в Отава, Канада, беше намерен в Италия, съобщи ДПА. Връщането на фотографията ще бъде извършено следващия месец, обявиха канадските власти.

Портретът е озаглавен "Ревящият лъв" и е дело на Юсуф Карш. Кражбата от "Фермон шато Лорие" е докладвана през август 2022 г., се казва в изявление на канадската полиция. Кражбата е извършена между 25 декември 2021 и 6 януари 2022 г. 

Портретът е бил продаден с посредничеството на аукционна къща в Лондон на италианец от Генуа. И двете страни не са знаели, че фотографията е крадена. 

Четиридесет и три годишен мъж от Онтарио, Канада, е бил арестуван през април т.г. и му е повдигнато обвинение за кражба и трафик.

Това, което съм научила от Иван Станев, е ценно и мога да го предам на млади артисти, каза актрисата Жанет Спасова, която гостува на Международния театрален фестивал „Варненско лято“.

Тя участва в дискусионна среща, посветена на режисьора Иван Станев, с когото работи у нас и в Германия от 80-те години на ХХ век до смъртта му през декември м.г. Спасова е една от знаковите актриси на Фолксбюне в Берлин. 

Тя сподели, че след кончината на режисьора все още не знае как ще се развие творческият й път, но иска да продължи тяхното дело и смята, че би била полезна като преподава в България, за да се съхрани артистичното наследство на Станев. 

„Имам желание да продължа този път и това за мен сега е по-интересно, отколкото да играя при режисьори, при които не съм убедена, че искам. Мисля, че това е естественият и разумен път оттук-нататък“, каза Спасова и изрази мне

Тази година форумът имаше 11-о издание. По думите на Бодуров, концепцията им като основатели е той да бъде отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници, и представя музикални проекти, свързващи различни изкуства с електроника, видео, танц, но в центъра е музиката. Бодуров смята, че въпреки консерватизма на българската публика, за тези десет години са успели да обогатят родната сцена с европейска естетика. 

Според музиканта навсякъде по света държавата се ангажира с подкрепата на културния сектор, защото той не може да се самоиздържа. Институциите правят всичко възможно да привлекат донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети, каза Бодуров и даде пример с Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам, който има корпоративен спонсор и е първият в света направил световно турне. 

Следва цялото интервю с музиканта за идейната основа на фестивала „Радар“, за свързването на различни изкуства, за електронната и експериментална музика и тяхната реализация, за дотирането на културния продукт по света, както и за неговия най-нов проект „Декагон“, който бе представен премиерно във Варна. 

Как правите селекцията за фестивала „Радар“? 

- Вече от 11 години организирам съвместно с моята колежка Светлозара Христова фестивала „Радар“. Аз отговарям повече за селекцията, а тя за административната част. Още в самото началото, когато го основахме, решихме да направим по-отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници. Концепцията ни е да представяме музикални проекти, като наблягаме на свързването с различни изкуства, с електроника, видео, танц, но в центъра остава музиката. 

„Често си мисля, че една от любимите грешки в моя живот е анимацията“, казва в интервю през 1988 г. Доньо Донев - художник-карикатурист, сценарист и режисьор, известен най-вече с анимационния си филм „Тримата глупаци“. Припомняме днес тези негови думи по повод навършването на 95 години от рождението му. 

ПЪРВИТЕ СИ КАРИКАТУРИ СЪЗДАВА КАТО УЧЕНИК

Доньо Донев е роден на 27 юни 1929 г. в Берковица. Завършва Четвърта мъжка гимназия в София. През 1954 г. се дипломира в Художествената академия в ателието по „Графика“, ръководено от проф. Илия Бешков. „Често си мисля, че една от любимите грешки в моя живот е анимацията. Като дете мечтаех да стана моряк, но вместо това, сякаш на шега, завърших Художествената академия в класа на Илия Бешков. После, по случайност, благодарение на Тодор Динов, попаднах в анимационното кино“. – споделя художникът в интервю пр

“В определени части на света хората не искат да слушат класическа или рок музика, всичко опира до диджея и други неща, но хората в България обичат изкуството и културата”, каза американският барабанист Майк Терана, който представя новия си мизукален проект „Класиката среща Майк Терана“ заедно с маестро Левон Манукян и Разградската филхармония „ Проф. Димитър Ненов“ в Органова зала в град Добрич.

Терана сподели, че много пъти е бил в България, но това е първото му посещение в Добрич. “Свирил съм с рок банди във Варна, в София. Първото ми участие с оркестъра беше в Античния театър в Пловдив”, спомня си той.

Барабанистът каза, че много обича класическата музика и разказа за един от най-предизвикателните му проекти. “Направих преди години един албум, наречен Sinfonica, с всякакви интерпретации на класически парчета. Вси

Певецът Арканджело д’Анджело и Разградската филхармония „Проф. Димитър Ненов“ подариха на публиката една музикална разходка с концерта „По вълните на Ривиерата“.

Под диригентската палка на маестро Левон Манукян, който е новият директор на Театрално-музикалния и филхармоничен център в Разград, и съпровода на оркестъра, французинът с италиански корени и финалист от “Гласът на България” за 2023 година изпълни френски, италиански и американски песни.

Той развълнува присъстващите в залата на Общинския културен център с изпълнението си на „Хубава си, моя горо“ и „Я кажи ми, облаче ле, бяло“.

„Не мога да ви оставя, без да ви изпея тази изключително красива българска песен, за да ви кажа „благодаря““, обърна се към зрителите Арканджело и подкани всички в залата заедно да пеят с не

Диско фест с музиката на 90-те организират в Априлци, съобщиха от пресцентъра на община Априлци.

Събитието ще се състои на 16 и 17 август в парка на кв. Острец, в полите на вр. Марагидик в планинския град. Организатор на мероприятието е Община Априлци.

Посетителите на двудневния фестивал ще могат да чуят популярни български песни от 90-те години на миналия век.

Сред гост-изпълнителите са Росица Кирилова, братя Аргирови и Илия Ангелов от „Диана Експрес“. Певицата Илиана Росини и диджейте Емил Йорданов и Васко Громков също ще забавляват публиката.

Спектакълът „В ритъм: Пулсът на огъня“ ще има премиера на 16 септември в парка на НДК,  в рамките на 13-ото издание на международния фестивал за куклен и уличен театър „Панаир на куклите“, съобщават от „Жар театър“.

„В ритъм: Пулсът на огъня" е алегоричното и атрактивно представление, което продължава линията на предишните мащабни огнени зрелища на „Жар театър“ („Игнис“, „Паметта на огъня“, „Душа: пробуждане“). Той съчетава в себе си специално написаната от композитора Йордан Владев музика, изкуството на Мима и пантомимата, огнени визиони и картини, хореографии с огнени реквизити и разбира се – ритъм. Включените в спектакъла „огнени барабани“ са уникална техника на б

Няма конкретна сцена, където подбираме артисти, всяка година е различно, но се грижим програмата да е разнообразна за разлика от класическите или джаз фестивали, където всичко е в един стил. Всеки концерт на „Радар“ е уникален. Тази година предложихме на откриването изпълнения на омниверк, който е вариация на клавесин, и същата вечер група с ърбан, джаз и електроника. На нас ни харесва разнообразие и богатство на звуци. 

Къде има най-голяма сцена за подобен синтез на изкуства и къде по света се твори повече в тази посока? 

- Аз живея от 25 години в Амстердам и целта ми беше да доближим европейската естетика до българската, да внесем този полъх на родната сцена, без да звучи арогантно. Пътувал съм много в Европа, свирили сме на най-различни фестивали и тенденцията на континента е такава, всичко да бъде по-отворено. Класически и джаз фестивали имат много концерти с електроника. Разграниченията не вършат работа на никого и се търсят нови изразни средства и приемственост, доближаване на младата и по-възрастната публика. 

Българската публика по-консервативна ли е?

- Българите според мен са по-консервативни и може би една от причините е, че не са имали много възможности да преживеят такива различни концерти особено извън София. Това беше и нашата амбиция, да обогатим тази среда. Мисля, че в тези десет години успяваме да го направим. Културната среда израстна. 

Какво се промени в електронната музика? Навлязоха много силно визуалните ефекти, видео прожекциите (мапинг).

- Светът се промени много за тези десет години. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние организаторите се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават, да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Мапингът, прожекциите, изобщо не са нещо ново, но преди десет години бяха иновативни, а вече е почти стандарт. 

Видяхме на фестивала „Радар“ и демонстрация за извличане на различни звуци от музикален инструмент, каквото прави още Джон Кейдж в средата на ХХ век, но сега с електроника. Какво допринася тя за звученето? 

- Аз виждам това като един по-дълъг процес в историята на музиката и на звука. Още в Ренесансовата епоха постоянно са се измисляли нови или са се усъвършенствали съществуващите инструменти в търсене на нов звук. Когато Адолф Сакс изобретява саксофона в средата на XIX век, той става хит. Произведените за първи път в началото на ХХ век електронни звуци стават обект на внимание първо на най-авангардните композитори. Композитори като Джон Кейдж, Оливие Месиен, Карлхайнц Щокхаузен са били едни от иноваторите в средата на ХХ век в използването на електронни инструменти. Впоследствие те намират място на комерсиалната сцена, а сега са нещо абсолютно стандартно, даже доминиращо. Дори в днешно време има много електронно продуцирани звуци, които наподобяват акустични инструменти. Подобен тип експерименти вече са практика, почти всички използват някакъв вид електроника. 

Как ще отговорите на обвинение, че електронната музика няма душа за разлика от класическия инструмент?

- Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Електрониката просто е един инструмент, зависи как се използва. Аз мога да ви посоча и цигулари, които свирят без душа. Мисля, че е грешно така да се представят нещата. 

Има ли добра реализация за електронната и експериментална музика? Виждам, че фестивал като Вашия също търси спомоществователство от Фонд „Култура“ на Община Варна?

- В културния сектор няма съотношение като във футбола или в супермаркета публиката да издържа събитието и организаторите да печелят от него. Не е така нито в България, нито по света, освен ако не говорим за много комерсиално събитие, когато има някакви печалби. Всичко останало съществува благодарение на грижа, на държавно и частно субсидиране и то е важно, защото позволява на артистите да не се съобразяват дали ще ги приемат. Ако питате Леонардо да Винчи дали е творил, за да се хареса на хората, отговорът ще бъде не. Направил го е защото е имал визия. Всички примери, които са останали в историята, са поради това, че творците са имали свободата да не се съобразяват с публиката или с нечии изисквания. Е, има и поръчкови творби, но това е нещо различно. Навсякъде съществува индекс за институции като опера или оркестър какви приходи от билети трябва да има, за да може да се дофинансира от държавата. 

Как е в Нидерландия?

- Навсякъде е така. Всичко започва с финансиране на 90 процента. Печалби и разходи влизат в дългосрочен бюджет за няколко години и се прави оценка за следващия период. Един оркестър например се окачествява като успешен на база концерти, продадени билети, привлечени корпоративни спонсори. Институциите правят всичко възможно да привлекат приятели на оркестъра, донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини само да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети. Кралският Концергебау оркестър в Амстердам има корпоративен спонсор. Съставът е първият в света, който направи световно турне. Имат си собствен самолет. Само музикантите са 70 и водят още 50 души екип. Това не е нещо, което билетите могат да покрият. 

На фестивала „Радар“ представихте премиерно Вашият проект „Декагон“, който има богат замисъл като основа. Разкажете за това, което залагате в композициите. 

- Традиционно всяка година представям по един проект на фестивала, който после гостува и на други сцени. За „Декагон“ съставихме фестивален ансамбъл, което исках да направя от много време. Музиката е за десет души и както личи от заглавието всичко се върти около десятката. Всичко започна заради десетгодишнината на фестивала, но миналата година не успяхме да осъществим този проект. Докато пиша музиката, използвам цифрите и нумерологията, сериализмът като композиционна техника. В случая има десет пиеси, но се изпълняват от последната, за да се съберем накрая в първата. Разглеждам го като мост към новото десетилетие на „Радар“, като някакво преосмисляне. В композициите ми има различни влияния, някои моменти напомнят Стравински, други са импресионистични, има и по-джазови с импровизация. Проектът е с мапинг от Петко Танчев. 
След представянето във Варна ще го разширя и ще го изпълним на 24 октомври с Биг бенда на Българското национално радио при откриването на сезона им в София. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
След 17 години без издаден албум френско-испанският певец Ману Чао се завръща в петък с Viva Tu и своето латино звучене, съживявайки хубавите спомени на цяло едно поколение, което ...
Шон „Диди“ Кумс остава в затвора в Бруклин
Американският рапър Шон „Диди“ Кумс остава в затвора в Бруклин, след като съдия отхвърли предложението на хип-хоп магната да бъде пуснат под домашен арест, предаде Асош ...
Биография: Любомир Пипков
Гражданското ми верую е всичко, което съм казал в музиката, пише в бележника си композиторът Любомир Пипков, от чието рождение днес се отбелязват 120 години.  Той е роден на ...
130 музиканти представят Голямата меса на Брукнер
Сто и тридесет музиканти ще представят Голямата меса на Антон Брукнер в зала „България" по повод двеста години от рождението на композитора. Събитието е на 20 септември, съоб ...
Кинофестивалът в Сан Себастиан ще бъде открит с римейка на еротичната филмова класика "Емануела"
Кинофестивалът в Сан Сабастиан, Испания, ще бъде открит в петък с дългоочакваната прожекция на новата, феминистка версия на еротичната филмова класика "Емануела", режисирана от фра ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
"Златка - златното момиче" е новият спектакъл на Държавен куклен театър "Дора Габе"
Най-новото заглавие в репертоара на Държавен куклен театър „Дора Габе“ – Добрич (ДКТ) е спектакълът ,,Златка – Златното момиче”. Официалната премиера ...
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
След 17 години без издаден албум френско-испанският певец Ману Чао се завръща в петък с Viva Tu и своето латино звучене, съживявайки хубавите спомени на цяло едно поколение, което ...
Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни статуи
Световни и български утвърдени визуални артисти ще създават съвременно изкуство заедно с 30 млади участници от русенски училища в „Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни ...
Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“
Актьорът Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“. Автор на поредицата е Димитрина Събчева, съобщават от „Сторител“. Аудиосериалът разк ...
Националният политехнически музей ще се включи в Европейските дни на наследството
Националният политехнически музей ще се включи за пореден път в Европейските дни на наследството (ЕДН). На 21 септември музеят ще бъде с вход свободен, уведомяват организаторите. ...
Тикер в 20:00 ч.
Най-новото заглавие в репертоара на Държавен куклен театър „Дора Габе&ldqu ...
Начало Творчески отражения
3510
Творчески отражения

Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват.Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето.

| 06 Август 2024, 12:48 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Снимка © DFA

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва. Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Това каза в интервю пианистът и композитор Димитър Бодуров, който заедно със Светлозара Христова организира фестивала „Радар“ във Варна. 

Тази година форумът имаше 11-о издание. По думите на Бодуров, концепцията им като основатели е той да бъде отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници, и представя музикални проекти, свързващи различни изкуства с електроника, видео, танц, но в центъра е музиката. Бодуров смята, че въпреки консерватизма на българската публика, за тези десет години са успели да обогатят родната сцена с европейска естетика. 

Американският рапър и продуцент Шон „Диди“ Кумс продаде дяла си от медийната компания Revolt, предаде Асошиейтед прес. Той я основава преди повече от десетилетие.

Дяловете на Кумс, който беше председател на Revolt, бяха напълно изкупени и оттеглени, съобщи базираната в Лос Анджелис компания в изявление на своя уебсайт.

От Revolt не разкриват колко е платено на Кумс за дяла му в компанията за хип-хоп новини и развлечения, която той основа през 2013 г. 

В изявление главният изпълнителен директор Детавио Самюълс отбеляза, че когато се е присъединил към дружеството през 2020 г. осъзнава, че мисията им "е по-голяма от който и да е човек“.

Revolt обяви и нова структура на собственост, която ще даде на служителите дялово участие.

Този ход идва в момент, в който репутацията на Кумс е опетнена след няколко съдебни дела, заведени в края

Филмът „Татенце“ и Дакота Джонсън са изиграли повратна роля в живота на Шон Пен след дълъг период на неудовлетвореност от правенето на кино, разказва кинематографистът в интервю за Асошиейтед прес.

В интервюто Пен си спомня за момент от живота си, в който осъзнал, че от 15 години не е изпитвал радост от снимането на филм. Разочарованието му от киното било толкова голямо, че той дори се примирил с мисълта, че любовта му към занаята може би никога няма да се върне.

„Чувствах неудовлетвореност от правенето на филми“, спомня си двукратният носител на „Оскар“ и продължава: „Отначало си казваш - е, този сценарий е кофти, този режисьор не става…“ Но след това няколко пъти се улавях, че работя по велики неща, с велики хора, и съм също толкова нещастен“.

Така е до момента, в който съседката му Дакота Джонсън почуква на вратата му със сценарий и покана да бъде неин съква

Михаела Филева ще подгрява публиката преди концерта на Ед Шийрън в София, съобщават организаторите от Fest Team.

„Събитието се случва в точния етап от развитието на кариерата на Михаела – само няколко месеца след като изпълнителката записа албума си „96“, създаден от мултинационален авторски екип. Михаела Филева е любима и разпознаваема със своя магнетичен глас и впечатляващи сценични изпълнения“, коментират от Fest Team.

„Изключително съм развълнувана да бъда част от това невероятно събитие. Ед Шийрън е истински майстор в разказването на истории чрез музика и един от най-успешните и обичани артисти в световната музикална индустрия. Да споделя сцената с него е едновременно чест и сбъдната мечта. Нямам търпение да открия тази незабравима вечер в София“

Фотографски портрет на британския министър-председател Уинстън Чърчил, откраднат от луксозен хотел в Отава, Канада, беше намерен в Италия, съобщи ДПА. Връщането на фотографията ще бъде извършено следващия месец, обявиха канадските власти.

Портретът е озаглавен "Ревящият лъв" и е дело на Юсуф Карш. Кражбата от "Фермон шато Лорие" е докладвана през август 2022 г., се казва в изявление на канадската полиция. Кражбата е извършена между 25 декември 2021 и 6 януари 2022 г. 

Портретът е бил продаден с посредничеството на аукционна къща в Лондон на италианец от Генуа. И двете страни не са знаели, че фотографията е крадена. 

Четиридесет и три годишен мъж от Онтарио, Канада, е бил арестуван през април т.г. и му е повдигнато обвинение за кражба и трафик.

Това, което съм научила от Иван Станев, е ценно и мога да го предам на млади артисти, каза актрисата Жанет Спасова, която гостува на Международния театрален фестивал „Варненско лято“.

Тя участва в дискусионна среща, посветена на режисьора Иван Станев, с когото работи у нас и в Германия от 80-те години на ХХ век до смъртта му през декември м.г. Спасова е една от знаковите актриси на Фолксбюне в Берлин. 

Тя сподели, че след кончината на режисьора все още не знае как ще се развие творческият й път, но иска да продължи тяхното дело и смята, че би била полезна като преподава в България, за да се съхрани артистичното наследство на Станев. 

„Имам желание да продължа този път и това за мен сега е по-интересно, отколкото да играя при режисьори, при които не съм убедена, че искам. Мисля, че това е естественият и разумен път оттук-нататък“, каза Спасова и изрази мне

Според музиканта навсякъде по света държавата се ангажира с подкрепата на културния сектор, защото той не може да се самоиздържа. Институциите правят всичко възможно да привлекат донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети, каза Бодуров и даде пример с Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам, който има корпоративен спонсор и е първият в света направил световно турне. 

Следва цялото интервю с музиканта за идейната основа на фестивала „Радар“, за свързването на различни изкуства, за електронната и експериментална музика и тяхната реализация, за дотирането на културния продукт по света, както и за неговия най-нов проект „Декагон“, който бе представен премиерно във Варна. 

„Често си мисля, че една от любимите грешки в моя живот е анимацията“, казва в интервю през 1988 г. Доньо Донев - художник-карикатурист, сценарист и режисьор, известен най-вече с анимационния си филм „Тримата глупаци“. Припомняме днес тези негови думи по повод навършването на 95 години от рождението му. 

ПЪРВИТЕ СИ КАРИКАТУРИ СЪЗДАВА КАТО УЧЕНИК

Доньо Донев е роден на 27 юни 1929 г. в Берковица. Завършва Четвърта мъжка гимназия в София. През 1954 г. се дипломира в Художествената академия в ателието по „Графика“, ръководено от проф. Илия Бешков. „Често си мисля, че една от любимите грешки в моя живот е анимацията. Като дете мечтаех да стана моряк, но вместо това, сякаш на шега, завърших Художествената академия в класа на Илия Бешков. После, по случайност, благодарение на Тодор Динов, попаднах в анимационното кино“. – споделя художникът в интервю пр

“В определени части на света хората не искат да слушат класическа или рок музика, всичко опира до диджея и други неща, но хората в България обичат изкуството и културата”, каза американският барабанист Майк Терана, който представя новия си мизукален проект „Класиката среща Майк Терана“ заедно с маестро Левон Манукян и Разградската филхармония „ Проф. Димитър Ненов“ в Органова зала в град Добрич.

Терана сподели, че много пъти е бил в България, но това е първото му посещение в Добрич. “Свирил съм с рок банди във Варна, в София. Първото ми участие с оркестъра беше в Античния театър в Пловдив”, спомня си той.

Барабанистът каза, че много обича класическата музика и разказа за един от най-предизвикателните му проекти. “Направих преди години един албум, наречен Sinfonica, с всякакви интерпретации на класически парчета. Вси

Певецът Арканджело д’Анджело и Разградската филхармония „Проф. Димитър Ненов“ подариха на публиката една музикална разходка с концерта „По вълните на Ривиерата“.

Под диригентската палка на маестро Левон Манукян, който е новият директор на Театрално-музикалния и филхармоничен център в Разград, и съпровода на оркестъра, французинът с италиански корени и финалист от “Гласът на България” за 2023 година изпълни френски, италиански и американски песни.

Той развълнува присъстващите в залата на Общинския културен център с изпълнението си на „Хубава си, моя горо“ и „Я кажи ми, облаче ле, бяло“.

„Не мога да ви оставя, без да ви изпея тази изключително красива българска песен, за да ви кажа „благодаря““, обърна се към зрителите Арканджело и подкани всички в залата заедно да пеят с не

Диско фест с музиката на 90-те организират в Априлци, съобщиха от пресцентъра на община Априлци.

Събитието ще се състои на 16 и 17 август в парка на кв. Острец, в полите на вр. Марагидик в планинския град. Организатор на мероприятието е Община Априлци.

Посетителите на двудневния фестивал ще могат да чуят популярни български песни от 90-те години на миналия век.

Сред гост-изпълнителите са Росица Кирилова, братя Аргирови и Илия Ангелов от „Диана Експрес“. Певицата Илиана Росини и диджейте Емил Йорданов и Васко Громков също ще забавляват публиката.

Спектакълът „В ритъм: Пулсът на огъня“ ще има премиера на 16 септември в парка на НДК,  в рамките на 13-ото издание на международния фестивал за куклен и уличен театър „Панаир на куклите“, съобщават от „Жар театър“.

„В ритъм: Пулсът на огъня" е алегоричното и атрактивно представление, което продължава линията на предишните мащабни огнени зрелища на „Жар театър“ („Игнис“, „Паметта на огъня“, „Душа: пробуждане“). Той съчетава в себе си специално написаната от композитора Йордан Владев музика, изкуството на Мима и пантомимата, огнени визиони и картини, хореографии с огнени реквизити и разбира се – ритъм. Включените в спектакъла „огнени барабани“ са уникална техника на б

Как правите селекцията за фестивала „Радар“? 

- Вече от 11 години организирам съвместно с моята колежка Светлозара Христова фестивала „Радар“. Аз отговарям повече за селекцията, а тя за административната част. Още в самото началото, когато го основахме, решихме да направим по-отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници. Концепцията ни е да представяме музикални проекти, като наблягаме на свързването с различни изкуства, с електроника, видео, танц, но в центъра остава музиката. 

Няма конкретна сцена, където подбираме артисти, всяка година е различно, но се грижим програмата да е разнообразна за разлика от класическите или джаз фестивали, където всичко е в един стил. Всеки концерт на „Радар“ е уникален. Тази година предложихме на откриването изпълнения на омниверк, който е вариация на клавесин, и същата вечер група с ърбан, джаз и електроника. На нас ни харесва разнообразие и богатство на звуци. 

Къде има най-голяма сцена за подобен синтез на изкуства и къде по света се твори повече в тази посока? 

- Аз живея от 25 години в Амстердам и целта ми беше да доближим европейската естетика до българската, да внесем този полъх на родната сцена, без да звучи арогантно. Пътувал съм много в Европа, свирили сме на най-различни фестивали и тенденцията на континента е такава, всичко да бъде по-отворено. Класически и джаз фестивали имат много концерти с електроника. Разграниченията не вършат работа на никого и се търсят нови изразни средства и приемственост, доближаване на младата и по-възрастната публика. 

Българската публика по-консервативна ли е?

- Българите според мен са по-консервативни и може би една от причините е, че не са имали много възможности да преживеят такива различни концерти особено извън София. Това беше и нашата амбиция, да обогатим тази среда. Мисля, че в тези десет години успяваме да го направим. Културната среда израстна. 

Какво се промени в електронната музика? Навлязоха много силно визуалните ефекти, видео прожекциите (мапинг).

- Светът се промени много за тези десет години. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние организаторите се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават, да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Мапингът, прожекциите, изобщо не са нещо ново, но преди десет години бяха иновативни, а вече е почти стандарт. 

Видяхме на фестивала „Радар“ и демонстрация за извличане на различни звуци от музикален инструмент, каквото прави още Джон Кейдж в средата на ХХ век, но сега с електроника. Какво допринася тя за звученето? 

- Аз виждам това като един по-дълъг процес в историята на музиката и на звука. Още в Ренесансовата епоха постоянно са се измисляли нови или са се усъвършенствали съществуващите инструменти в търсене на нов звук. Когато Адолф Сакс изобретява саксофона в средата на XIX век, той става хит. Произведените за първи път в началото на ХХ век електронни звуци стават обект на внимание първо на най-авангардните композитори. Композитори като Джон Кейдж, Оливие Месиен, Карлхайнц Щокхаузен са били едни от иноваторите в средата на ХХ век в използването на електронни инструменти. Впоследствие те намират място на комерсиалната сцена, а сега са нещо абсолютно стандартно, даже доминиращо. Дори в днешно време има много електронно продуцирани звуци, които наподобяват акустични инструменти. Подобен тип експерименти вече са практика, почти всички използват някакъв вид електроника. 

Как ще отговорите на обвинение, че електронната музика няма душа за разлика от класическия инструмент?

- Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Електрониката просто е един инструмент, зависи как се използва. Аз мога да ви посоча и цигулари, които свирят без душа. Мисля, че е грешно така да се представят нещата. 

Има ли добра реализация за електронната и експериментална музика? Виждам, че фестивал като Вашия също търси спомоществователство от Фонд „Култура“ на Община Варна?

- В културния сектор няма съотношение като във футбола или в супермаркета публиката да издържа събитието и организаторите да печелят от него. Не е така нито в България, нито по света, освен ако не говорим за много комерсиално събитие, когато има някакви печалби. Всичко останало съществува благодарение на грижа, на държавно и частно субсидиране и то е важно, защото позволява на артистите да не се съобразяват дали ще ги приемат. Ако питате Леонардо да Винчи дали е творил, за да се хареса на хората, отговорът ще бъде не. Направил го е защото е имал визия. Всички примери, които са останали в историята, са поради това, че творците са имали свободата да не се съобразяват с публиката или с нечии изисквания. Е, има и поръчкови творби, но това е нещо различно. Навсякъде съществува индекс за институции като опера или оркестър какви приходи от билети трябва да има, за да може да се дофинансира от държавата. 

Как е в Нидерландия?

- Навсякъде е така. Всичко започва с финансиране на 90 процента. Печалби и разходи влизат в дългосрочен бюджет за няколко години и се прави оценка за следващия период. Един оркестър например се окачествява като успешен на база концерти, продадени билети, привлечени корпоративни спонсори. Институциите правят всичко възможно да привлекат приятели на оркестъра, донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини само да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети. Кралският Концергебау оркестър в Амстердам има корпоративен спонсор. Съставът е първият в света, който направи световно турне. Имат си собствен самолет. Само музикантите са 70 и водят още 50 души екип. Това не е нещо, което билетите могат да покрият. 

На фестивала „Радар“ представихте премиерно Вашият проект „Декагон“, който има богат замисъл като основа. Разкажете за това, което залагате в композициите. 

- Традиционно всяка година представям по един проект на фестивала, който после гостува и на други сцени. За „Декагон“ съставихме фестивален ансамбъл, което исках да направя от много време. Музиката е за десет души и както личи от заглавието всичко се върти около десятката. Всичко започна заради десетгодишнината на фестивала, но миналата година не успяхме да осъществим този проект. Докато пиша музиката, използвам цифрите и нумерологията, сериализмът като композиционна техника. В случая има десет пиеси, но се изпълняват от последната, за да се съберем накрая в първата. Разглеждам го като мост към новото десетилетие на „Радар“, като някакво преосмисляне. В композициите ми има различни влияния, някои моменти напомнят Стравински, други са импресионистични, има и по-джазови с импровизация. Проектът е с мапинг от Петко Танчев. 
След представянето във Варна ще го разширя и ще го изпълним на 24 октомври с Биг бенда на Българското национално радио при откриването на сезона им в София. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
Шон „Диди“ Кумс остава в затвора в Бруклин
Биография: Любомир Пипков
130 музиканти представят Голямата меса на Брукнер
Кинофестивалът в Сан Себастиан ще бъде открит с римейка на еротичната филмова класика "Емануела"
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
"Златка - златното момиче" е новият спектакъл на Държавен куклен театър "Дора Габе"
Творчески отражения
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
Калейдоскоп
Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни статуи
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.